Wednesday 30 October 2019

KADAR FAEDAH PINJAMAN BERLESEN

pinjaman pakej menurun

Tak dinafikan bayaran bulanan syarikat pinjaman agak tinggi berbanding bank.Tapi anda perlu ingat, syarikat pinjaman  berlesen ni bagi pinjaman kepada peminjam yang "high risk" dan kebanyakan memang dah tak lepas loan dengan bank.

Bila risiko yang ditanggung agak tinggi, jadi tak mungkin interest boleh sama macam bank kan,.sedangkan bank sendiri dah taknak bagi loan..ini logiknya.

Untuk pengetahuan semua..kebanyakan syarikat pinjaman berlesen di Malaysia mengenakan interest bulanan secara purata 6%-10% tetap sebulan. 

Contohnya :- 
Loan RM5000, kadar faedah RM6% = RM300
jumlah faedah tu akan kekal dari awal hingga akhir pinjaman anda. 

Contoh kiraan 2 tahun = 24 bulan
Loan : RM5000
Tempoh : 24 bulan
Kadar Faedah : 6% (RM300)

RM5000/24 bulan = RM208.33 (biasanya digenapkan menjadi RM209

RM209 + RM300(kadar faedah ) = RM509 selama 24 bulan

Kena pandai "survey" untuk dapatkan rate yang murah.Boleh minta mereka jadual bayaran untuk kepastian. Contoh di atas adalah kiraan biasa yang anda boleh jadikan garis panduan. Paling penting pastikan berapa kadar faedah yang mereka tawarkan.

Memang boleh dikatan tiada yang memberikan rate secara tahunan.Kalau ada yang offer di media sosial kebiasaanya scammer yang mintak duit sahaja..loan memang tak wujud!

RAMAI YANG TAK AMBIL BERAT KADAR FAEDAH YANG DIBAYAR

Ramai yang iza jumpa ada yang tak tahu pun berapa kadar faedah yang mereka bayar. Asalkan loan lulus je semua ok.Isu akan timbul lepas duit loan dah habis dan nak mula bayaran bulanan. Masa tu baru sedar rupanya interest mahal gile..

Iza suka buat survey dikalangan customer iza. Iza suka bertanya berapa interest yang mereka bayar tapi ramai yang tak tahu dan ada juga yang tak tahu berapa lama mereka akan bayar loan !

Iza nasihatkan catit segala hutang yang dipersetujui sangat penting!..jangan ambil mudah. Anda mesti tahu bila hutang anda akan habis..jangan bayar je tapi tak tahu bila akan habis.

JADUAL MENURUN "SUPER" MURAH DI KL/SEL/N9/MELAKA & JOHOR

pinjaman pakej menurun

Bagi syarikat iza pula awal-awal kami dah persiapkan jadual bayaran, pakej jadual kami menurun (tak banyak syarikat sanggup offer rate rugi macam ni )

Kelebihannya, tengok kat bahagian kadar faedah tu, kadar faedah akan makin berkurang mengikut baki pokok @ baki pinjaman.Makin berkurang baki pinjaman asal, makin murah kadar faedah.Bestkan..

Tak seperti pinjaman lain dimana kadar pinjaman tetap tiada penurunan pada kadar faedah mereka. Walaupun dah bayar banyak bayaran setiap bulan tetap sama..rugikan

Jadi anda boleh bandingkan rate kami dengan yang lain..kami yakin tak banyak syarikat yang sanggup kurangkan kadar faedah mereka.

Jika perlukan pendapat dari iza.Boleh whatsapp iza 




No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.